Η ιστορία και η αλήθεια: δίκοπα μαχαίρια που κανένας δεν τολμάει να αγγίξει

history_truth

Η ιστορία και η αλήθεια, είναι δίκοπα μαχαίρια που κανένας δεν τολμάει να αγγίξει. Γι’ αυτό όσοι ασχολούνται με την ιστορία την γράφουν εξ’ αποστάσεως και του εκ’ του ασφαλούς, ενώ όσοι βρίσκονται αντιμέτωποι με διλήμματα που έχουν να κάνουν με την αλήθεια, επιλέγουν την ασφάλεια του “πιστεύω αυτό που με βολεύει να πιστέψω” και του “νίπτω τας χείρας μου”.

Στην ιστορία, η τακτική της συγγραφής της “εξ’ αποστάσεως” έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία και διαιώνιση ψευδών αναφορών. Έτσι το γνωστό “η ιστορία διδάσκει”, χάνει κάθε αξία, καθώς αυτό που έχει να διδάξει, πολύ πιθανόν βρίσκεται πολύ μακριά από την αλήθεια.

Η ενασχόληση με την ιστορία, είναι μια επιστημονική διαδικασία που δεν μπορείς να την καταργήσεις. Δεν διαφέρει σε τίποτα από κάθε άλλη επιστήμη που βασίζεται στην έρευνα και στην απόδειξη για να φτάσει στο συμπέρασμα. Δυστυχώς όμως, όσοι μιλάνε για ιστορία προσπερνούν και την έρευνα και την απόδειξη καταργώντας έτσι την επιστήμη.

Στα διλήμματα που έχουν να κάνουν με την αλήθεια στην καθημερινότητα μας, τα αποτελέσματα έχουν πιο προσωπικό χαρακτήρα και μπορούν να λάβουν μια πιο δραματική διάσταση, καθώς το “πιστεύω ότι με βολεύει” και το “νίπτω τας χείρας μου”, μπορεί να οδηγήσουν σε κατάφωρες αδικίες, ακόμα και στον εξευτελισμό μιας ανθρώπινης υπόστασης.

Εδώ, όποιος “πιστεύει ότι τον βολεύει”, δεν καταργεί κάποια επιστημονική διαδικασία. Καταργεί τον άνθρωπο και επιπλέον μπορεί να οδηγήσει κάποιον στην χειρότερη μορφή θανάτου, που δεν είναι άλλη από αυτή του ηθικού θανάτου.

Η αλήθεια είναι πως τα δίκοπα μαχαίρια κόβουν άσχημα, αλλά όποιος τολμάει και τα ακουμπάει, μπορεί μεν να αποκτήσει ουλές αλλά τουλάχιστον θα έχει αποκτήσει την γνώση – σε ότι αφορά την ιστορία – και δεν θα έχει βάλει το χέρι του στον πιθανό ηθικό θάνατο ενός ανθρώπου σε ότι αφορά την αλήθεια.

Π.Π.

Δεν συνηθίζω να προσωποποιώ τα άρθρα μου, αλλά το παρόν είναι αφιερωμένο:
α) σε έναν “σχολιαστή” που άφησε χθες ένα κατάπτυστο σχόλιο στο άρθρο μου “Παρελάσεις: ένα πανάκριβο επικοινωνιακό παιχνίδι“. Το σχόλιο θα δημοσιευτεί όταν απαντηθεί.
β) σε έναν φίλο που κινδύνευσε η υγεία του όταν ήρθε αντιμέτωπος με τον ηθικό του εξευτελισμό, μόνο και μόνο επειδή κάποιοι έμειναν στην επιφάνεια κάποιων περιστατικών αγνοώντας ότι αυτά τα περιστατικά είχαν – επίσης – να κάνουν με προβλήματα της υγείας του, που για λόγους αξιοπρέπειας δεν είχε κοινοποιήσει.

Θερμή παράκληση όχι greeklish

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s