Η ανάγκη εκπαίδευσης με στόχο τις δεξιότητες

Θα μπορούσαν να είναι το δημοτικό σχολείο, το γυμνάσιο και το λύκειο σημεία προετοιμασίας για την αληθινή ζωή πέρα από απλά σημεία εμφύτευσης “πληροφοριών”; Θα μπορούσαν τα σχολεία να είναι σε θέση να ωθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα πρέπει να έχουν για να επιβιώσουν στην πραγματική κοινωνία και μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο να ωθούν τα παιδιά να ανακαλύψουν τις δυνατότητες τους ακόμα και στο επιχειρηματικό πεδίο;

virgin_23236653636Ο Richard Branson της Virgin, με αφορμή το Fiver Challenge που έγινε στην Μ. Βρετανία και αφορά την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δεξιοτήτων στο δημοτικό σχολείο, έγραψε στο blog του: We should start teaching our children business skills in schools. Why? Because, from business skills come life skills. What’s the best way to do it? As the Fiver Challenge has proven, marrying education and real-life experience is the way forward.

Με αφορμή το παραπάνω σχόλιο του Richard Bransosn, ας επεκτείνουμε τον συλλογισμό και ας αναλογιστούμε πως θα ήταν η κοινωνία μας, εάν από το δημοτικό ακόμα, γινόταν εκπαίδευση και προετοιμασία για την αληθινή ζωή.  Ας αναλογιστούμε πως θα ήταν η κοινωνία μας, εάν δινόταν η δυνατότητα στους μαθητές – και μετέπειτα ενεργούς πολίτες – να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν τις αληθινές τους ικανότητες από πολύ νωρίς. Μήπως αυτή η κοινωνία θα ήταν πιο ισορροπημένη σε όλες τις βαθμίδες της;

Αρκεί μια ματιά γύρω μας, για να δούμε πόσοι “ανίκανοι” όχι μόνο εκ φύσεως αλλά και “εξ υποχρεώσεως”, καταλαμβάνουν θέσεις που δεν ανταποκρίνονται στις ικανότητες τους με αποτέλεσμα να προκαλούν μια αλυσιδωτή ζημιά στο ευρύτερο κοινωνικό και οικονομικό πεδίο. Άνθρωποι που σε άλλους τομείς, θα μπορούσαν να είναι αληθινά ικανοί και φορείς πραγματικής κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης.

Σαφώς και δεν είναι μόνο η εκπαίδευση σε ότι αφορά τις επιχειρηματικές ικανότητες. Η ουσιαστική ανάγκη για ανάπτυξη της ικανότητας αναγνώρισης και διαχείρισης των δεξιοτήτων, αφορά το σύνολο των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στα πλαίσια μιας κοινωνίας.

Το βασικότερο όλων, είναι ότι εκμηδενίζει την ιδεοληψία που αναπτύσσουν κάποιοι, σε σχέση με το τι είναι πραγματικά ικανοί να κάνουν. Εκμηδενίζει επίσης και και την “υποχρέωση” που σπρώχνει κάποιους να κάνουν κάτι ακόμα και αν αυτό έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με την προσωπικότητα τους και τις πραγματικές τους ικανότητες.

Η εμφύτευση γνώσεων αποκτά δευτερεύουσα σημασία, όταν έρχεται η στιγμή της εξόδου του ανθρώπου από την “εκπαίδευση” στην πραγματική ζωή. Εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά και αυτή την αλήθεια δεν την διδάσκει κανένα σχολείο.

Τα σχολεία διδάσκουν και διαφημίζουν ότι η γνώση από μόνη της αρκεί για την επιτυχία, παραγνωρίζοντας το γεγονός, ότι η επιτυχία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανότητα διαχείρισης όλων εκείνων των επιμέρους προβλημάτων, που δεν αναφέρονται σε καμία εκπαιδευτική ύλη και αφορούν την ουσία της πραγματικής ζωής.

Έτσι κατά την έξοδο στην αληθινή ζωή, δημιουργείται ένα κενό, που οδηγεί στον αποπροσανατολισμό και εν τέλει στην σύγχυση που με την σειρά της οδηγεί στην πλήρη απορύθμιση της κοινωνίας.

Το εκπαιδευτικό σύστημα έτσι όπως έχει σήμερα, το μόνο που κάνει είναι να προετοιμάζει “πτυχία” που σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δεν ανταποκρίνονται ούτε στις ικανότητες αυτών που τα λαμβάνουν, αλλά ούτε και στην προσωπικότητα τους. Σε αυτό βέβαια συνεπικουρούν και οι οικογένειες με την πάγια λανθασμένη άποψη “πτυχίο (ότι και να είναι) = επιτυχία (της οικογένειας) = αναγνώριση (της οικογένειας) =…” παραγνωρίζοντας βασικά στοιχεία, όπως την ικανότητα του πτυχιούχου να ανταποκριθεί στις ανάγκες του πτυχίου που θα πάρει και την προσωπικότητα του σε σχέση με τις αληθινές δεξιότητες που έχει. Όμως και αυτή η παράμετρος – οικογένεια / παιδί / πτυχίο – έχει να κάνει με την έλλειψη ουσιαστικής παιδείας που έχει οδηγήσει με την σειρά της, στην έλλειψη αυτογνωσίας.

Εάν λοιπόν θέλουμε μια κοινωνία όπου η αυτογνωσία θα έχει τον πρώτο λόγο, ακόμα και στον επαγγελματικό προσανατολισμό, τότε είναι μεγάλη ανάγκη να ενταχθεί στην εκπαίδευση μια διαδικασία που θα επιτρέπει στον μαθητή να μπορεί να αναγνωρίζει τις ιδιαίτερες δεξιότητες του και που θα τον ωθεί να τις εξελίξει, έτσι ώστε κατά την έξοδο του στην πραγματική ζωή, να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που θα ανοιχτούν μπροστά του.

Χρειαζόμαστε μια εκπαίδευση που θα στοχεύει στην αξία της διερεύνησης και της ανάπτυξης των ικανοτήτων που έχει το άτομο και όχι στην αξία των πληροφοριών που λαμβάνει. Αυτό που δίνει αξία στην πληροφορία, δεν είναι το περιεχόμενο της, αλλά η ικανότητα του λήπτη να αναγνωρίσει κατά πόσο του είναι χρήσιμη μια πληροφορία, καθώς και η ικανότητα του να την διαχειριστεί ορθολογικά.

Π.Π.

Σχετικές πηγές:

Fiver Challenge

Richard Branson Blog

One thought on “Η ανάγκη εκπαίδευσης με στόχο τις δεξιότητες

  1. Η αναγκαιότητα της ύπαρξης της εκπαίδευσης, από μόνη της, καθιστά ανέφικτο τον περιορισμό της στα στενά πλαίσια της “εμφύτευσης πληροφοριών” για εφήμερη χρήση. Σωστά δίνεται στην εκπαίδευση αυτός ο άμεσος, επίκαιρος (άρα και εφήμερος) ρόλος, ωστόσο δεν πρόκειται για τον κυρίαρχο ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
    Τα παιδιά μετά το σχολείο καλούνται να βγουν στην αληθινή ζωή, δηλαδή σε μια πραγματικότητα με διαμορφωμένα όρια και πολλές αιτιολογικές συνδέσεις, αλλά μόνο μερικές από αυτές μπορεί ο καθένας τους να συλλάβει. Όσες κατάφερε να αντιληφθεί και να αναπαράγει, τις καθιστά “εκδήλωση της ατομικότητας και της μοναδικότητας του”.
    Δηλαδή, το ομολογουμένως πολύ μέτριο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι αυτό που ευθύνεται για την κυριαρχία των πολύ μέτριων προσωπικοτήτων στην χώρα μας.
    Δυστυχώς τα σημερινά εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν χάσει την σύνδεση τους με την έννοια της παιδείας.
    Ο σκοπός της παιδείας είναι συνυφασμένος με την αναζήτηση της βασικής προϋπόθεσης της ύπαρξης μας μέσα σε αυτόν τον χωροχρόνο. Μόνο με την παιδεία μπορούμε να οργανώσουμε και να καλλιεργήσουμε την ψυχή μας κάνοντας την να ζει σύμφωνα με τον “ηθικό νόμο” που έχουμε μέσα μας.
    Τα μαθήματα υγιούς επιχειρηματικότητας (σε αυτές τις ηλικίες) δεν συμβάλλουν στην καλλιέργεια της ψυχής και υπάρχει πραγματική ανάγκη για νέους, καλλιεργημένους, μορφωμένους επιχειρηματίες και πελάτες, δηλαδή ανάγκη για πραγματική παιδεία.. Ας στραφούμε στα μαθηματικά, την τέχνη και την φιλοσοφία!

Θερμή παράκληση όχι greeklish

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s